#4 MIJN EERSTE KEER!

Om gedurende het opbouwen van mijn eigen bedrijf te zorgen voor vaste inkomsten, ben ik sinds kort werkzaam als vervanger in het basisonderwijs.

 

Ja, en dan ga je dus voor het eerst in je carrière vervangen.

Die eerste keer zal ik niet snel vergeten…


Zoals verzocht sta ik om 8.00uur te wachten voor de deur van de school waar ik moet zijn.

Deur op slot, alles nog donker.

Na ongeveer tien minuten komt er een jonge leerkracht aanfietsen.

‘U bent de vervangster?’

Ik betrap mezelf erop dat ik even moet slikken van de term vervangster.

Daar sta je dan met je bijna 18 jaar onderwijservaring als leerkracht en intern begeleider.

Maar goed, ik kom natuurlijk om te vervangen, dus zo raar is die vraag niet.

De leerkracht opent de deur, zet het alarm uit en zegt: ‘Loop maar door, je weet de weg’.

‘Nou… nee, die weet ik niet, want ik ben hier voor het eerst.’

‘Dan loop ik wel even met je mee.’

Ze brengt me naar het juiste lokaal en zegt: ‘Hier ligt alles klaar en als je vragen hebt, hoor ik het wel. Ik zit hiernaast. En oh ja, Max zit hier in de klas. Maak je borst maar nat. Succes!’

Dan gaat ze.

En daar sta ik dan.

Ik merk dat ik het best spannend vind.

Voel me nu toch wel lichtelijk zenuwachtig worden.

Hoe zullen de kinderen reageren, kom ik de dag goed door, kan ik het nog wel?

Even kijken wat er klaarligt.

Gelukkig, er ligt in ieder geval een dagplanning.

Een klassenplattegrond?

Helaas!

Nergens te vinden.

Een namenlijst evenmin.

Alleen maar oude lijsten.

Waarschijnlijk van vorig schooljaar.

Shit, een smartboard.

Hoe werkt zo’n ding ook weer?

Komt vast goed, dat weten de kinderen wel.

Even voorstellen in de teamkamer voor de dag begint.

Wel zo fijn om even te zien wie er allemaal werkt en bij wie ik terecht kan, mocht er iets zijn.

Na even zoeken vind ik de teamkamer.

Ik geef iedereen een hand en stel me voor.

Of ik Maartje vandaag even in de gaten wil houden, want Maartje is gisteren uit huis geplaatst.

Als duidelijk is dat Maartje naar de directeur mag op het moment dat dat nodig zou zijn, ga ik naar de klas.

De leerlingen druppelen langzaam binnen.

Ik scan ze een voor een.

Ze lijken verrast en ogen lichtelijk teleurgesteld als ze zien dat er een vervanger voor de groep staat.  

Hier hebben ze geen rekening mee gehouden.

Dan komt Max binnen, kijkt naar mij, loopt naar Isa toe en begint haar te schoppen en te slaan en vervolgens met een etui en scheldwoorden te gooien.

Op mijn verzoek om te gaan zitten reageert hij in eerste instantie, maar al snel vervalt Max in hetzelfde gedrag.

Vervolgens loopt hij naar een naastgelegen leegstaand lokaal om daar te gaan zitten.

Ik laat hem zijn gang gaan.

Ondertussen vraag ik aan Isa of het wel gaat.

Julie wil achter Max aan, maar ik vraag haar hem met rust te laten en in de klas op de eigen plaats te gaan zitten.

Ik vraag Ronin om de directeur te halen, omdat het me voor Max geen goed idee lijkt om de dag in deze onvoorspelbare situatie te moeten doorbrengen.

Een onrustig begin van de dag.

Ondertussen even een voorstelrondje.

Uiteraard maken de leerlingen gretig gebruik van de kans om een andere naam voor zichzelf te bedenken.

Een grappig voordeel is dat alle leerlingen reageren op hun zelfbedachte namen, dus daar maak ik dan op mijn beurt weer mooi gebruik van.

Na een half uur komt de directeur.

Max zit nog steeds in het leegstaand lokaal.

Hij mag de rest van de dag naar de leerkracht bij wie hij zich het meest prettig voelt.

Met de rest van de groep ga ik aan de slag.

Als de rekenles gedaan is, mogen de leerlingen naar buiten.

Na het buitenspelen staat een korte les aardrijkskunde op het programma.

Over de provincies.

Omdat de sfeer wat onrustig is (veel geklets), besluit ik via Google een lied over de provincies op te zoeken en via het smartboard te laten zien en horen.

Dat spreekt de kinderen aan en al snel zingen ze uit volle borst mee.

Vervolgens staat er een les door een vakdocent op het programma.

Maar helaas… de vakdocent komt niet opdagen.

HELLUP, hoe los ik dit op?

Ik gooi er even snel een paar energizers in.

Gelukkig, blije gezichten.

Omdat er verder niets op het programma staat, besluit ik de kinderen om de beurt iets te laten kiezen wat ze de rest van de ochtend leuk zouden vinden om te doen.

‘Yes, die mag vaker komen’, reageert een aantal leerlingen tegen elkaar.

En ik denk: ‘Prima, mijn hoofddoel is deze dag zo rustig mogelijk af te sluiten, dus laat maar gaan’.

Aan het eind van de dag wordt er opgeruimd en gaan de kinderen naar huis.

Opgelucht haal ik adem.

Ik heb het overleefd.

Ik zorg ervoor dat ik het lokaal netjes achterlaat, mail de groepsleerkracht hoe de dag is verlopen en loop vervolgens nog even naar de leerkracht die in het lokaal naast me zit.

Misschien moet ik nog gegevens achterlaten?

Zij weet het ook niet.

Ik wens haar een fijne middag en avond en ga.

En zo eindigt mijn eerste dag als vervanger.

Ik ben kapot!

 

Ondertussen heb ik op verschillende scholen mogen vervangen.

 

Naar aanleiding van mijn ervaring tot nu toe hieronder een aantal tips waaraan je als school en als vervanger iets kunt hebben:

 

 

Ben je school?

 

Tip 1

Breng de leerlingen uit de klas waarvan de leerkracht vervangen wordt op de hoogte van het feit dat er een vervanger komt.

Dat kan bijvoorbeeld heel makkelijk via het aanmaken van een klassengroep in WhatsApp, alleen bedoeld voor het delen van belangrijke informatie door school.

Over de regels met betrekking tot zo’n groepsApp kun je tijdens een informatieavond aan het begin van het schooljaar afspraken maken met ouders.

 

Tip 2

Zorg ervoor dat er iemand is die de vervanger opvangt, zodat hij/zij zich welkom voelt en weet bij wie hij/zij terechtkan als er iets is.

 

Tip 3

Bied de vervanger aan het begin van de ochtend iets te drinken aan/laat zien waar de koffie en de thee staan.

Het klinkt zo simpel, maar is zo fijn.

 

Tip 4

Leid de vervanger even rond, zodat hij in ieder geval weet waar bijvoorbeeld de directie zit en waar de teamkamer is.

 

Tip 5

Houden jullie net voor schooltijd een briefing (korte teambijeenkomst voor aanvang van school)?

Nodig de vervanger uit erbij te komen zitten.

 

Tip 6

Zorg ervoor dat er een klassenplattegrond, namenlijst en dagplanning klaarliggen en dat de dagplanning klopt.

Op die manier voorkom je dat de vervanger onbedoeld voor verrassingen komt te staan.

 

 

Ben je vervanger?

 

Tip 1

Weet je ruim van tevoren wanneer je op een school moet vervangen en ben je daar nog nooit geweest?

Maak dan bijvoorbeeld in de week voordat je moet vervangen een afspraak met de leerkracht die je gaat vervangen of met de directeur/een collega.

Op die manier kun je alvast even kennismaken en de groep en de dagplanning doorspreken.

Zo ben je optimaal voorbereid.

Ik doe dit als het even kan en merk dat het zeer gewaardeerd wordt.

Mijzelf levert het rust op.

 

Tip 2

Ga na bij wie je je op de dag van de vervanging mag melden, zodat je weet door wie je op weg geholpen zult worden en bij wie je terechtkunt als er iets is.

 

Tip 3

Vraag waar je de koffie en de thee kunt vinden.

 

Tip 4

Vraag of je even rondgeleid kunt worden, zodat je weet waar bijvoorbeeld de direcie zit en waar de teamkamer is.

 

Tip 5

Zorg ervoor dat je een half uur voor aanvang van school aanwezig bent, zodat je de dag rustig kunt starten.

 

Tip 6

Vraag of er voor aanvang van school een briefing plaatsvindt waarbij je mag aansluiten.

Op die manier kun je voor school alvast kort kennismaken met je collega’s.

Een briefing was voor mij nieuw en ervaar ik als prettig.

Het zorgt ervoor dat ik me gelijk welkom voel, dat ik alle collega’s even kan zien en dat ik weet wat die dag belangrijke aandachtspunten zijn.

 

Tip 7

Zorg ervoor dat je de klas aan het eind van de dag netjes achterlaat en dat je een evaluatie van de dag op papier/de mail zet, zodat de groepsleerkracht weet wat er wel en niet is gedaan en wat er is gebeurd.

 

 

Vervang jij ook in het onderwijs of heb je als onderwijsinstelling regelmatig te maken met vervangers en herken je dingen uit mijn verhaal?

Of heb je aanvullende tips?

Laat dan hieronder je reactie achter.

 

P.s. De namen van de leerlingen in mijn verhaal zijn fictief.

Dit uiteraard om de privacy van de leerlingen te beschermen. 

 

Wil je je aanmelden voor de maandelijkse blog?

Dat kan heel eenvoudig door op onderstaande knop te klikken.

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Gaby (vrijdag, 04 november 2016 11:34)

    Respect Esther!!! En wat een helder geschreven stuk.
    De moed en durf om deze (tijdelijke) uitdaging aan te gaan, bewonder ik zeer in je.
    Veel succes met je verdere vervangingen!

  • #2

    Yvonne Pierik (vrijdag, 04 november 2016 19:28)

    Veerkracht heet dat! Mooi Esther

  • #3

    Anneke (vrijdag, 04 november 2016 20:30)

    Dat zo'n basale regels op een school zo bijzonder blijken te zijn! Compliment dat je manco's ombuigt in goede tips.