#8 MINDFULNESS IS VOOR MUESLIBOLLEN!

Mindfulness.

De een vindt het niets, de ander zweert erbij.

In de afgelopen jaren heeft mindfulness het Westen veroverd, overal kom je het tegen.

Maar wat is het nou eigenlijk?

 

Mindfulness betekent ‘leven met volle aandacht’.

 

Wat is mindfulness voor mij?

Voor mij is mindfulness een combinatie van drie dingen: bewustzijn/bewustwording, acceptatie en ontspanning.


Bewustzijn/bewustwording

Bewustzijn gaat voor mij over het bewust waarnemen van mijn gevoelens en gedachten.

Wat voel ik nou eigenlijk en wat denk ik?

De bewustwording zit hem vervolgens in het reflecteren op deze gevoelens en gedachten.

In het op zoek gaan naar de oorzaak ervan en het nadenken over of ik daar nu of in de toekomst iets mee wil.

Dit reflecteren kan op hetzelfde moment plaatsvinden, maar het kan ook zo zijn dat ik dat op een later moment doe.

Gevoelens en gedachten moeten vaak zakken, voordat ik erover kan nadenken waar ze vandaan komen.

Ik vind het dan ook belangrijk om mezelf daarvoor de tijd te geven.

 

Tijdens coachingstrajecten en ook tijdens het geven van de 5-weekse cursus Mindful Run vind ik het creëren van meer bewustzijn en bewustwording bij de ander een van de mooiste uitdagingen.

Hoe meer bewustzijn en bewustwording er ontstaat, hoe beter iemand voor zichzelf kan zorgen.

Mooi als iemand mij als coach op een gegeven moment niet meer nodig heeft en volledig op eigen kracht verder kan.

 

Acceptatie

Vroeger vond ik mezelf stom en voelde ik schaamte als ik bijvoorbeeld merkte dat ik moest huilen in het bijzijn van anderen.

Ik vond mezelf op zulke momenten zwak.

Tegenwoordig accepteer ik de gevoelens die ik ervaar zonder er een oordeel over mezelf aan te koppelen.

En ik moet zeggen: dat voelt relaxed.

Het grote voordeel?

Geen opgekropte frustraties meer.

 

Ontspanning

Ontspanning zit hem voor mij in veel dingen.

Ik kan op allerlei manieren ontspannen.

Zingen, dansen, film kijken…

Tegenwoordig ontspan ik echter ook regelmatig door te mediteren.

En dat doe ik alleen op momenten waarop ik er behoefte aan heb.

Hoe en hoe lang ik mediteer is per keer verschillend.

De ene keer zit ik tien minuten op mijn luie stoel met mijn ogen dicht voor het raam te genieten van de zon op mijn gezicht.

De andere keer zit ik buiten tijdens de 5-weekse cursus Mindful Run samen met cursisten te mediteren met een mantra om hen te leren hoe ze bewust de aandacht van hun gedachten kunnen weghouden.

Dan weer sta ik in de langste rij bij de kassa lekker weg te dromen of concentreer ik me tijdens een file op mijn neusademhaling.

Ontspannen via mediteren kan op zoveel manieren.

En wat brengt het me?

Rust op momenten waarop ik daar behoefte aan heb.

 

Conclusie?

Door mindful te leven, sta ik steviger met beide benen op de grond.

 

 

Lijkt het jou fijn om meer mindful in het leven te staan?

Bekijk de mogelijkheden op mijn website.

Reactie schrijven

Commentaren: 0