#9 DIT ZIJN DE TIEN POSITIEVE EFFECTEN VAN MINDFULNESS.

In mijn vorige blog #8 MINDFULNESS IS VOOR MUESLIBOLLEN! vertelde ik wat mindfulness is en wat het voor mij betekent.

In deze blog zoom ik in op de 10 wetenschappelijk aangetoonde positieve effecten van mindfulness.

 

Wat zijn deze effecten?

 


1. Je kunt beter focussen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die beter kunnen focussen meer kans hebben op succeservaringen op allerlei gebieden.

Mindfulness leert je om je aandacht bewust te sturen.

Je zit minder in je hoofd en piekert minder.

Daardoor houd je energie over voor dingen die je echt belangrijk vindt.

 

2. Je krijgt meer controle over je emoties en laat je er minder door leiden

Spanning is gezond.

Het zorgt ervoor dat je alert reageert wanneer je moet presteren.

Constante spanning kan echter leiden tot stress.

En als stress chronisch wordt, kan dat leiden tot burn-out.

Mensen die mindfulness beoefenen reageren rustiger op stressvolle situaties of beelden.

Mindfulness vermindert de kans op stress en burn-out.

 

3. Je wordt creatiever

Creativiteit/creatief kunnen denken is belangrijk bij alles wat je doet.

Als je mindfulness beoefent verwerken je hersenen informatie beter.

Je leert je beter ontspannen, waardoor je brein optimaal kan functioneren.

Door het optimaal functioneren van je brein vergroot je probleemoplossend vermogen.

 

4. Mindfulness verbetert je humeur

Door mindfulness kun je emoties beter reguleren en word je optimistischer.

Je blijft alert en in het moment zonder overweldigd te raken door emoties.

Een onderzoek onder militairen toonde aan dat na een aantal weken mediteren het humeur van de proefpersonen zichtbaar was verbeterd.

 

5. Mindfulness bevordert je geluksgevoel

Veel mensen laten zich leiden door de waan van de dag.

We ‘doen’ vooral en ‘zijn’ te weinig.

Er zijn zoveel dingen die ‘moeten’ dat we nauwelijks nog nadenken over wat we echt willen en over wie we echt willen zijn.

Mindfulness brengt je terug naar jezelf.

Via meditatie zorg je ervoor dat je zenuwstelsel in balans blijft.

Daardoor kun je beter ontspannen en beter herstellen en ervaar je meer geluksgevoel.

 

6. Mindfulness vergroot je empathie en (zelf)compassie

Onderzoek toont aan dat zelfs een korte meditatie al van positieve invloed kan zijn op die delen van de hersenen die gelinkt zijn aan inlevingsvermogen en (zelf)compassie.

Via het beoefenen van mindfulness leer je jezelf in plaats van beoordelend, vriendelijk en met zachtheid te bejegenen.

Doordat je jezelf met meer vriendelijkheid en zachtheid bejegent, ga je dat ook met anderen doen.

 

7. Mindfulness helpt angstgevoelens verminderen

Het regelmatig beoefenen van mindfulness zorgt ervoor, dat je minder op gevoelens zoals angst focust en meer op ontspanning.

Je verlegt namelijk je focus op bijvoorbeeld angstgevoelens naar de focus op ontspanning.

Daardoor kun je na verloop van tijd steeds beter omgaan met gevoelens als angst, onzekerheid en stress.

 

8. Mindfulness verbetert de relatie met jezelf en met anderen

Door het beoefenen van mindfulness ga je lekkerder in je vel zitten en ben je beter in staat om gevoelens te uiten.

Als je beter in je vel zit/beter contact maakt met jezelf, maak je ook makkelijker contact met anderen.

 

9. Mindfulness zorgt ervoor dat je weloverwogen beslissingen neemt

Door mindfulness ontstaat er meer bewustzijn.

Meer bewustzijn lijdt tot meer controle over je emoties en controle over hoe je op situaties reageert.

Daardoor ontstaat er ook meer bewustwording, wat betekent dat je beslissingen meer weloverwogen neemt.

 

10. Mindfulness bevordert je mentale veerkracht

Door mindfulness verandert de structuur van je hersenen dusdanig, dat je beter in staat bent om jezelf na een tegenslag opnieuw te motiveren.

Je blijft dus veel minder lang in bijvoorbeeld een gevoel van teleurstelling hangen.

Je kunt negatieve gevoelens steeds makkelijker van je afschudden om vervolgens vanuit je kracht verder te gaan.

 

Leid je brein in plaats van dat je brein jou leidt.

Begin vandaag nog met mindfulness.

 

‘Mindfulness means moment-to-moment, non-judgmental awareness.

It is cultivated by refining our capacity to pay attention, intentionally, in the present moment, and then sustaining that attention over time as best we can.

In the process, we become more in touch with our life as it is unfolding.’

Jon Kabat-Zinn

 

 

Meer weten over wat ik op het gebied van mindfulness doe?

Ga naar www.levenenwerken.nl

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Gerard Pijnenburg (woensdag, 12 april 2017 22:12)

    Dankjewel voor deze 'Mindfulness Top 10'. Genoeg input om te gebruiken binnen mijn cursussen Mindful Run, Runningtherapie, Brisk Walking en 100-dagen Sportrusten. Mindfulness maakt daar onlosmakelijk deel van uit...